Anpassa dig till att jobba hemma

Att jobba hemifrån är inte så lätt som man först kan tro. Det gäller att hålla kontakt med arbetskollegor, vara uppdaterad på sina arbetsuppgifter och inte minst att hålla produktiviteten igång. Att bibehålla rutiner och sätta gränser är också lite knixigt.

Skapa en bra arbetsplats i hemmet.
Försök att skapa en arbetsplats i hemmet. En plats som du kan lämna vi arbetsdagens slut. Om du inte har ett eget hemmakontor så kan du med enkla medel bygga ett tillfälligt kontor med hjälp av draperier som du hänger från taket. Akustik är också något som kan bli ett problem i hemmamiljö. På kontor är akustik viktig. Kontor är byggda för att kunna vistas på under längre tider utan att du blir trött av buller och biljud. Med draperier dämpar du ljud från övriga hemmet och rummets akustik blir betydligt mycket bättre, tillexempel vi teamsmöten.

Börja arbetsdagen på ett bra sätt.
Startsträckan för hemmajobb är kortare än för en dag på kontoret. Genom att jobba hemma så sparar du oftast en hel del logistik. Men att sätta en tydlig gräns för när en arbetsdag startar är viktigt. Ta för vana att inte sätta dig framför datorn innan arbetsdagen börjar. Boka heller inte möten som startar klockan åtta (du behöver förberedelse inför möten, kolla teknik med mera). När klockan är åtta så startar du datorn (jämför det med att du kommer in genom dörren på kontoret). Använd gärna något chattprogram för att tala om för kollegorna att du är på plats, är tillgänglig och mår bra och säga god morgon naturligtvis. Bibehåll gärna dina vanliga rutiner likt dem du har på kontoret en helt vanlig dag. Dricker du kaffe på morgonen så gör du det samma hemma.

Låt inte arbetstiderna glida.
Rutiner är otroligt viktigt när man jobbar hemma. Bibehåll vanliga arbetstider så du inte glider efter i dina arbetsuppgifter eller jobbar för långa dagar. Genom att använda ett chattprogram så kan alla se när du checkar in och checkar ut. När du är inloggad så är du tillgänglig, annars inte.

Raster som lätt glöms bort.
När du jobbar hemma så är det lätt att man glömmer bort rasterna. Rasterna kan faktiskt vara ännu viktigare när du jobbar hemma än när du jobbar från kontoret. Tänk på att hemmet egentligen inte är en arbetsplats, du sitter säker mycket sämre ergonomiskt när du jobbar hemma, du har troligen sämre ljusförhållanden samt sämre luft än på ett kontor. Därför är det egentligen viktigare att du tar raster när du jobbar hemma, kanske fler små raster för att inte bli trött i kroppen. Ta för vana att gå en promenad på lunchen, solljus och frisk luft är toppen för att orka en arbetsdag hemifrån.

Avsluta arbetsdagen på ett bra sätt.
Lika viktigt som det är att checka in i början på dagen är det att checka ut. Då signalerar du för andra medarbetar att du inte längre är tillgänglig, men du skickar också en signal till dig själv att släppa jobbet. Det bästa är om alla medarbetare följer de ordinarie arbetstiderna och checkar ut ungefär vi samma tid på dag. Tänk på att arbetstiden är till för att kunna ta hjälp av varandra i olika delar av arbetet, har all sina egna tider så blir det svårt att arbeta på ett effektivt sätt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *